Thursday, March 3, 2011

i have a thought...

assalamualaikum..

actually saya ada terbaca this quote from somewhere yang saya pon tak sure where the source is. tapi saya amat mengagumi ayat ayat yang tertera. the quote is in english tapi sebab saya pencinta bahasa melayu (hehe) so saya translate ayat tu jadi bahasa melayu :)
dalam satu hubungan, tiada syarat diperlukan.
hanya memerlukan seorang yang dipercayai
dan seorang lagi yang memahami.
pilih yang mana anda mahu
dan ajar pasangan anda
supaya sifat anda itu juga
diterapkan dalam dirinya
so that both of u hv the same quality :)
well, mari kita renungkan ayat di atas. saya sangat sangat setuju dengan kenyataan tu sebab dah banyak saya baca dan tanya orang orang sekeliling that the keys to a success married/engaged/bercinta/berkawan/bersahabat/adik beradik and any other relationship are sabar, percaya dan memahami
SABAR - tak semua orang ada sifat ini. kalau ada pon tahap kesabaran itu berbeza antara satu sama lain. tapi, sebagai manusia, sedar atau tidak kita memang semulajadi ada sifat ini. cuma cara kita develop sifat itu dalam diri kita yang memainkan peranan. so be wise and try to develop the sifat sabar ini sebaik baiknya. cara terbaik ialah time nak marah tuu, angkat tangan dan gosok dada sambil berkata sabaarrr sabaarrr. ok? :)
PERCAYA - ini juga susah untuk diterapkan dalam diri kita. tambah tambah jika pasangan kita pernah menguji kepercayaan kita. tapi percayalah tak semua orang perfect dan tak semua orang tak boleh berubah. jika pasangan kita pernah melakukan kesalahan, and you are willing to give him/her a 2nd chance (even though i know its very very hard), trust me that di saat you decide to give another shot, u already develop your kepercayaan towards your partner. and the kepercayaan will start growing in between you if you bagi peluang for it to grow. cara terbaik ialah love him/her more and more and more each and everyday. and the kepercayaan will grow together with the love :)
MEMAHAMI - ini laggiiii susah untuk adaa dalam diri kita. kita selalu cakap, ye saya faham, ye i faham, yes i understand and so on tapi sebenarnye tu kita cakap je. dalam hati lain. kan kan kannn. ok. sebenarnye the fact is, man and woman will never understand each other. that is why you guys have been created by Allah. to complete each other. tapi Allah will never create us for no good reason. He will never buat kita dalam trouble. and itulah tugas kita untuk mencari keserasian antara kita dan partner. even kita selalu cakap, aku tak paham la laki aku tuu, aku tak paham la bini aku tuu suke sangat shoppingg la ape la, bla bla bla, tapi the truth is kita tak boleh hidup tanpa dia kan? sehidup semati kan? u jump i jump kan? soooo nak tak nak kena la cuba memahami our other half tu. ok? cakap je okk. hehehe.
so itulah antara perkara perkara yang perlu kita terapkan in order for us to live happily ever after dengan our partner. itu antara je la. of course banyak lagi benda benda lain yang perlu ada. tapi i have no experience on it YET!! hehe. nanti bila dah ada experience i share lagi yeh yeh. 
below is the picture of a perfect couple for me. they are really sabar, percaya each other and also understand each other. and they have been married for about 32 years with 6 children, 2 menantu and a cucu. my parents. i love u both till my last breath. 
Datuk Hashim and Nenek Maizam. muahahahhaa. musti kena marah kalau diorang baca. kekekeke. ampuuuunnn. ailebiyuuuu :)

1 comment:

IlyanaHashim said...

tak kagum ker dgn i n my husband yang saling memahami, loving, sabaarrrr slalu tuu? hikhik...buat laa post pasal we all pulak. Muuaahhh!!